DECEMBER 2023
PORTFOLIO UPDATE
De toegenomen handel in muziekrechten geeft investeerders de mogelijkheid om te investeren in muziekrechten en de daaruit volgende kasstromen. Songwriters biedt dit de mogelijkheid om hun kasstroom naar voren te halen waarmee nieuwe financiële mogelijkheden ontstaan. Pythagoras Music Fund staat daarmee aan de start van een verwachte consolidatie van muziekrechten in de industrie, een consolidatie die in de Verenigde Staten en Verenigd Koninkrijk al eerder is gestart.
Pythagoras investeert voornamelijk in het auteursrecht (het liedje) en het masterrecht (de opname). Het auteursrecht bestaat vervolgens uit een schrijvers-deel (wat in het bezit is van de songwriter) en uit een uitgave-deel (in handen van muziekuitgevers). Nu wij in de laatste fase van de investeringsperiode zitten kunnen wij de balans opmaken en u melden dat het fonds voor zo’n 25% is geïnvesteerd in masterrechten (de opnames), voor 35% in uitgave-delen van het auteursrecht en voor 45% in schrijversdelen van het auteursrecht. Ieder recht heeft een andere risico/rendement dynamiek, vandaar dat spreiding bijdraagt aan een stabieler rendement. In de Investor-Portal treft u de volledige lijst met rechten aan (top-earner-lijst) waarin ook per nummer wordt aangegeven welk recht Pythagoras bezit.
Op dit moment werken wij aan de laatste aankopen die vanaf november in de laatste fase van de onderhandelingen terecht zijn gekomen. Wij verwachten begin 2024 deze aankopen af te kunnen ronden en zullen u dan direct informeren.
Er gaat geen dag voorbij of wij krijgen aanvragen voor nieuwe exploitatiemogelijkheden van muziek die Pythagoras bezit. Zo hebben wij u in de kwartaal-update van mei verteld over de Sinatra-musical die in Birmingham (UK) in première is gegaan. Wij kunnen u melden dat het is gelukt om minimaal 3 nummers die in bezit zijn van Pythagoras te plaatsten in deze musical, waaronder de hit “Nancy With The Laughing Face”, een nummer welke Sinatra heeft opgenomen voor zijn dochter.
In de musical-industrie is het gebruikelijk om een première in een voorstad te doen, niet meteen in de grote Broadway-theaters. In deze voorsteden wordt de musical verder verfijnd en ontwikkeld. Wanneer het een succes blijkt zal er een Broadway-première volgen. Vooralsnog ziet dit er goed uit, de recensies in de relevante media zijn in ieder geval positief!